Tips over afvallen die je nog niet wist!

afvallen-tips

Op het internet zijn zoveel tips omtrent afvallen te vinden, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De meest voor de hand liggende tips om af te vallen zoals veel water drinken en gezond eten, zijn bij de meeste mensen wel bekend. Daarom hieronder een lijstje met wat minder bekende tips om af te vallen. Wist je bijvoorbeeld dat je minder eet als je van een rood bord eet?

Tip 1: Kijk uit voor verpakkingen met teksten als: ‘alleen natuurlijke suikers!’.
Tip 2: Draag corrigerend ondergoed om af te vallen
Tip 3: Kies een leuke sport om af te vallen
Tip 4: Afvallen zonder sporten
Tip 5: Afvallen door van een kleiner bord te eten
Tip 6: Eet van een rood bord
Tip 7: Kruid je eten met bepaalde kruiden en specerijen
Tip 8: Eet meer eiwitten om af te vallen

Tip 1: Kijk uit voor verpakkingen met teksten als: ‘alleen natuurlijke suikers!’.
Tegenwoordig beweren merken allerlei gezonde tussendoortjes en drankjes te verkopen. Op de verpakkingen staan de volgende teksten: ‘geen conserveringsmiddelen’, ‘rijk aan vezels’ en ‘goed bezig!’. Echter zijn dit gewoon slimme marketingtrucjes om jou het product te laten kopen. Wanneer je namelijk op de ingrediëntenlijst kijkt, blijkt dat er nog steeds bergen aan suiker inzit.

Tip 2: Draag corrigerend ondergoed om af te vallen
Een andere tip voor afvallen is het gebruiken van figuur corrigerend ondergoed. Shapewear zorgt er namelijk voor dat de huid strak getrokken wordt. Hierdoor voel je je zelfverzekerd in dat strakke jurkje. Shapewear van Scala zorgt er niet alleen voor dat jouw feest-outfit een stuk mooier valt, het is ook bewezen dat je er een aantal centimeters mee verliest!

Tip 3: Kies een leuke sport om af te vallen
Kies een sport die je leuk vindt, zoals dansen (zumba), tennissen, zwemmen of softbal. Je kunt ook voor een meer bijzondere sport zoals klimmen of kunstschaatsen kiezen. In het westen van het land kun je zelfs surfen of waterskiën. Op deze manier voelt het sporten niet als een verplichting en heb je niet eens meer door dat je sport. Enne.. sporten zoals dammen en vissen vallen natuurlijk onder de categorie denksport, geen doe-sport 😉

Tip 4: Afvallen zonder sporten
Je lichaam wordt voor 80 procent bepaald door wat je eet en drinkt. Slechts 20 procent wordt bepaald door beweging en sport. Als je alleen let op je voeding en daarnaast niet sport, kun je dus prima afvallen. Wil je meer informatie over afvallen zonder sporten?

Tip 5: Afvallen door van een kleiner bord te eten
Het is wetenschappelijk bewezen dat je minder eet wanneer je van een kleiner bord eet. Je eet dan 144 tot 228 kilocalorieën minder. Als je dat elke dag doet verlies je per maand een halve tot een 1 kilo lichaamsgewicht.

Tip 6: Eet van een rood bord
Als je een paar pondjes kwijt wilt, is het een goed idee om van een rood bord te eten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je wel 40 procent minder eet van een rood bord. Dit komt omdat de kleur rood wordt geassocieerd met gevaar.

Tip 7: Kruid je eten met bepaalde kruiden en specerijen
De kilo’s zullen er niet afvliegen, maar in combinatie met gezonde voeding, voldoende beweging en het vermijden van stress is dit een simpele en natuurlijke manier om bij te dragen aan een goede stofwisseling. Bepaalde kruiden en specerijen zorgen namelijk voor een snellere stofwisseling, waardoor je sneller vet verbrandt.

  1.  Komijnzaad
    Het ijzer in komijnzaad zorgt voor meer energie zodat je ook meer vet verbrandt. Het zorgt voor een goede spijsvertering en werkt ontstekingsremmend en ontgiftend. Je kunt komijnzaad verwerken in kipgerechten als kerrie en tandoori, couscous en chili con carne.
  2. Kaneel
    Kaneel stimuleert de vetverbranding en verlaagt de bloedsuikerspiegel doordat je minder insuline aanmaakt. Kaneel werkt ook krampstillend en is dus goed voor de darmen. Tevens helpt het de spieren om meer eiwitten aan te maken en dat is gunstig bij het sporten. Kaneel kun je verwerken in bijvoorbeeld yoghurt, kwark, havermout, brinta, op een fruitsalade en diverse smoothies.
  3. Cayennepeper
    Cayennepeper wordt ook wel rode peper of chilipeper genoemd. Deze specerij stimuleert de vetverbranding en remt bovendien de eetlust. Zorgt ook voor een goede stoelgang en geeft energie. Te gebruiken in bijvoorbeeld een roerbakschotel, soepen, sauzen, dips en dressings vis en nasi.
  4. Gember
    Gember werkt goed voor de spijsvertering en de verbranding van calorieën. Het werkt ontgiftend en helpt dus tegen darmklachten. Te gebruiken in de thee, de soep, smoothies, in curry’s en satésaus. Verder lekker bij kip, op vlees- en rijstgerechten en bij zoete groenten zoals wortel en pompoen.
  5. Oregano
    Ook oregano is goed voor de spijsvertering. Wist je dat je van oregano ook thee kan zetten?
  6. Kurkuma
    Ook wel geelwortel genoemd. Kurkuma werkt zuiverend, brengt je stofwisseling in balans en verwijdert schadelijke stoffen uit de lever. Voor een betere opname van de specerij kun je deze mengen met peper. Kurkuma is een hoofdbestanddeel van curry’s.
  7. Mosterdzaad
    Mosterdzaad activeert het metabolisme (de stofwisseling). Dit is lekker over aardappels, groenten en salades.
  8. Kruidnagel
    Kruidnagel past goed bij stoofgerechten, rode kool, wild, en in glühwein. De kruidnagel zelf kan je beter niet opeten vanwege de sterke smaak.
  9. Paprikapoeder
    Paprikapoeder is verkrijgbaar in milde vorm en scherpe vorm. Niet meekoken met het gerecht. Lekker over koolsoorten zoals bloemkool, in sauzen, soepen en salades, over goulash en over (gevulde) eieren.
  10. Peterselie
    Peterselie kun je goed gebruiken als garnering voor salades, soepen en sauzen. Daarnaast kun je peterselie ook in je smoothie mengen. Je kunt er ook op kauwen; dit werkt goed voor een frisse adem. Dit kruid dient niet meegekookt te worden want dan verliest het z’n smaak.
  11. Venkelzaad
    Venkelzaad heeft een vochtafdrijvende werking. De smaak is anijsachtige. Venkelzaad is lekker op worstjes, in de bolognese-saus, op vis, in curry’s en in desserts.
  12. Munt
    Geeft een verzadigd gevoel na de maaltijd. Munt is lekker in thee, over toetjes en fruitsalades. Daarnaast zijn ze ook lekker in smoothies, salades, kip, lam, groenten zoals wortels en sperziebonen, koude en warme soepen.

Tip 8: Eet meer eiwitten om af te vallen
Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, zonder dat je suikerspiegel stijgt, zoals wel het geval is bij koolhydraten. Je kunt heel makkelijk meer eiwitten aan je dagelijkse voeding toevoegen. Dit doe je door bijvoorbeeld 1 of 2 eieren per dag te eten of door het nemen van een eiwit shake.

Let er wel op dat sommige voedingsmiddelen zoals amandelen wel erg veel vet en calorieën bevatten, neem dit dus met mate.

Bedenk ook dat je van het ene voedingsmiddel een grotere portie neemt dan van het andere. In de lijst hieronder is te zien dat pizza en varkensvlees beiden 260 calorieën per 100 gram bevatten. Van pizza neem je natuurlijk een veel grotere portie dan rundvlees. Neem bijvoorbeeld de Ristorante Pizza Hawaii (Dr. Oetker). Als je de hele pizza opeet, bevat deze 355 gram, dus een hele pizza bevat 923 calorieën. Gemiddeld neem je een portie van 150 gram vlees bij het avondeten. Totaal zou je dan op ‘slechts’ 390 calorieën komen.

Hieronder een lijstje van eiwitrijke producten zijn. Ook zijn het aantal calorieën, koolhydraten en vetten vermeldt.

Voedingsmiddel (per 100 gram)EiwittenKoolhydratenVetCalorieën
Amandelen21.16.955.8614
Zonnebloempitten23.418.647.5600
Goji-bessen12.357.70.3285
Ansjovis14.50.12.885
Garnalen17.00.30.980
Kabeljauw17.90.00.980
Krab18.10.00.580
Kreeft26.43.11.9143
Sardines21.50.09.6172
Schelvis16.40.01.280
Tilapiliafilet24.00.04.0105
Tonijn (steak)25.60.00.5110
Tonijn (in blik)26.30.010.7202
Zalmfilets21.60.014.0215
Bonen9.522.10.4130
Broccoli4.23.20.231
Erwten5.99.00.970
Sojabonen35.914.818.6375
Tofu12.10.66.0105
Couscous15.173.11.1365
Pasta12.573.01.4355
Pizza11.428.011.1260
Bruine rijst6.974.02.8350
Havermoutvlokken11.060.08.0356
Volkorenbrood11.039,12.2220
Pindakaas24.910.150.2510
Kaas30.90.115260
Kwark8.93.60.250
Eieren12.50.03.2151
Kip23.50.01.7109
Kalkoen22.30.01.2100
Rundvlees20.90.07.9155
Varkensvlees19.30.020.3260
Hertenvlees30.20.03.19158
Lam19.90.83.2115
Worsten13.911.917.0220